MANI

Mani Interview – 23-03-2021

MANI – @mani.artwork – https://www.instagram.com/mani.artwork/

1- How do you define yourself? How do you define your projects?

As a kid of the 80’s, I started drawing in my notebooks with my head full of science fiction films and video games.
I am therefore a designer at the base and now more generally a visual artist. I have fun deploying a whole complex and minimalist imagination in metaphorical staging of our world and of the human in its great contradictions.
I work exclusively in black and white, it is the work of shadows and textures that motivates me the most.

Enfant de la génération 80’s, j’ai commencé à dessiner dans mes cahiers de cours, la tête pleine de films de science fiction et de jeux vidéos.

Je suis donc dessinateur à la base et désormais plus généralement artiste visuel. Je m’amuse à déployer tout un imaginaire complexe et minimaliste dans des mises en scène métaphoriques de notre monde et de l’humain dans ses grandes contradictions. 

Je travail exclusivement en noir et blanc, c’est le travail des ombres et des textures qui me motivent le plus.

2- How did you start working on street art?

I was first drawn to street art simply as an audience, before finding myself drawn into it. One day at a festival, I had the opportunity to draw on a chalk wall for fun, and I found that my graphic universe worked very well on a larger scale.
So I set out to find a technique that would allow me to rediscover the “drawing” aspect of the ballpoint pen, but on larger media. I liked the more immersive aspect of the street right away, so I turned to rubbed Indian ink for collages and frescoes.

J’ai d’abord été attiré par le street art en tant que public simplement, avant de me retrouver aspiré par lui. Un jour, lors d’un festival, j’ai eu l’occasion de dessiner sur un mur à la craie pour m’amuser, et je me suis rendu compte que mon univers graphique marchait très bien à plus grande échelle.

Je me suis donc mis en recherche d’une technique qui me permette de retrouver l’aspect “dessin” du stylo bille mais sur de plus grands supports. J’ai tout de suite aimé l’aspect plus immersif de la rue, et je me suis alors tourné vers l’encre de chine frottée pour les collages et les fresques.

MANI – @mani.artwork – https://www.instagram.com/mani.artwork/

3- Where do you find the inspiration to create your projects? Are they modifiers of urban space?

Each work depends on my mood, the questions that run through my head or my feelings on a particular subject. I will then look for the medium that best corresponds to the subject treated (a painting, a fresco or the street …)
I mainly use the street to suggest that the public identify with my characters by wearing them on a human scale. Then I look for walls that match the dynamics of the staging (a climb, a pedestrian corner or close to a guardrail, etc.)

The simple fact of pasting a work in the street modifies the feelings of passers-by, and can undoubtedly influence their daily life and their day. Through my collages, I especially hope to modify Les Urbains more than their Space.

Chaque œuvre dépend de mon mood, des questionnements qui me trottent dans la tête ou bien de mon ressenti sur tel ou tel sujet. Je vais ensuite chercher le support qui correspond le mieux au sujet traité (un tableau, une fresque ou la rue…)

J’utilise surtout la rue pour proposer au public de s’identifier à mes personnages en les collants à échelle humaine. Ensuite je cherche des murs qui correspondent à la dynamique de la mise en scène (une montée, un coin piéton ou proche d’une rambarde etc…)

Le simple fait de coller une œuvre dans la rue modifie le ressenti des passants, et peut sans doute influencer leur quotidien et leur journée. Par mes collages j’espère surtout modifier Les Urbains plus que leur Espace.

4- What does Street Art represent for you in this constantly changing world?

Since I offer original works in the street (and not copies), I consider Street Art to be a whole part of the history of art.

For me, Street Art emerged as a response to the “contemporary” art of museums. This conceptual art had taken the monopoly of art for too long, excluding a whole visual and aesthetic aspect, thus putting aside a large part of the public, who felt excluded and neglected.

Street Art, with its emphasis on aesthetics, has placed the visual arts back in the great history of art. By bringing art out of galleries and museums, Le Street Art has made it possible to reconcile artists with a large part of the public.

Dans la mesure où je propose des œuvres originales dans la rue (et pas des copies), je considère le Street Art comme un pan entier de l’histoire de l’art.

Pour moi, Le Street Art est apparu en réponse à l’art “contemporain” des musées. Cet art conceptuel avait pris le monopole de l’art depuis trop longtemps, en excluant tout un pan visuel et esthétique, mettant ainsi de côté une grande part du public, qui s’est senti exclu et négligé.

Le Street Art, avec sa grande place laissée à l’esthétique, a replacé les arts visuels dans la grande histoire de l’art. En sortant l’art des galeries et des musées, Le Street Art a permis de réconcilier les artistes avec une grande partie du public.

MANI- @mani.artwork – https://www.instagram.com/mani.artwork/

5- Do you think Street Art should be legal or should it continue to be a form of art pursued by the police? Have you ever had problems?

Even if it remains illegal, street art does not bother any more (it becomes moreover its problem), the public opinion is now acquired and favorable to it. We no longer take any risk by sticking in the street, on the other hand it remains difficult for works made with spray. Because the bomb still has a very negative connotation. I personally had problems with the font only when I was working with stencils in the beginning (and therefore spray).

But constraints have always helped to develop the creativity of artists. In my opinion, there shouldn’t be any almonds or lawsuits. But just, if we get caught with our hands in the bag, if the owner doesn’t want the final artwork, I’m happy to repaint the wall white at my expense 🙂

Même s’il reste illégal, le street art ne dérange plus (ça devient d’ailleurs son problème), l’opinion publique lui est désormais acquise et favorable. On ne prend plus aucun risque en collant dans la rue, par contre ça reste difficile pour les œuvres réalisées à la spray. Car la bombe est encore très connotée négativement. Moi j’ai eu personnellement des problèmes avec la police uniquement lorsque je travaillais au pochoir au début (et donc à la spray).

Mais les contraintes ont toujours aidé à développer la créativité des artistes. Selon moi, il ne devrait pas y avoir d’amandes ou de poursuites judiciaires. Mais juste, si l’on se fait prendre la main dans le sac, si le propriétaire ne veut pas de l’œuvre finale, je veux bien repeindre le mur en blanc à mes frais 🙂

6- How long does it usually take to prepare each project?

I usually need a week per Street Art project.
For the collages, there is the creation time on paper of about 3 or 4 days, then the cutting up for a day and finally the collage which takes 15/20 minutes.
For the frescoes, I need 5 to 7 days of realization, depending on the size of the wall.

Il me faut en général une semaine par projet de Street Art.

Pour les collages, il y a le temps de création sur papier d’environ 3 ou 4 jours, puis le découpage d’une journée et enfin le collage qui prend 15/20minutes.

Pour les fresques, il me faut bien 5 à 7 jours de réalisation, selon la taille du mur.

MANI – @mani.artwork – https://www.instagram.com/mani.artwork/

 Interview conducted by Art Bill – journalist and owner of Street Art In Action.

TAKE A LOOK TO THE WHOLE WORK THAT SHE DOES, IT’S COOL, ESPECIALLY
«#281»

Follow us on Instagram https://www.instagram.com/streetartinaction/

RRSS OF MANI: Instagram Web

Stay tuned and feel free to follow us on Instagram , Facebook and Twitter! 👾😎

Anuncio publicitario

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s